Різнобарв’я роз’ємів - що для чого?

В прокатній справі часто доводиться мати справу з підключенням звукового обладнання з найрізноманітнішими роз’ємами. «Навіщо потрібні всі ці роз'єми на задній панелі приладу?» і «В чому різниця між ними?» - типові питання, які можуть виникати, коли ви вперше маєте справу з підключенням DJ або музичного обладнання. Розглянемо найпоширеніші типи роз’ємів і ознайомимось з прикладами підключення, які можуть зустрітись, коли ви взяли звук в оренду.

RCA-роз'єм, відомий у нас як «тюльпан».

RCA

Цей «побутовий роз'єм», вже багато років використовується в домашніх звукових системах. Також його називають «фоно»-роз’ємом (скорочення від «фонограма»), але в наші дні цей термін використовується рідко. Роз'єми RCA-типу завжди несиметричні і зазвичай несуть лінійний сигнал -10 дБ (номінал). Швидше за все, ви будете використовувати цей тип роз'єму при підключенні до мікшера програвача вінілу, компакт-дисків або іншої домашньої звукової апаратури, а також при підключенні виходу мікшера до рекордера або подібного пристрою. Також роз’єм RCA може використовуватися для підключення цифрового сигналу формату S/PDIF.

Типове застосування: DJ-обладнання. Приклади підключення: CD-програвач - DJ-мікшер; програвач вінілу - DJ мікшер; DJ-інтерфейс - звукорежисерський пульт.

Роз’єм 1/4 " Jack (Phone connector, TS, ТRS, 6.3мм «джек»)

TSTRS

Англомовний варіант назви «phone connector» («телефонний роз’єм») виникла через те, що вперше він був використаний в телефонних комутаторах. Штекерні роз'єми підступні, оскільки за зовнішнім виглядом не завжди можна визначити, для обробки якого типу сигналу вони призначені. Це може бути несиметричний моно-, несиметричний стерео-, симетричний моно-сигнал, або цей штекер використовується для підключення сигналу в розрив (insert). Також може використовуватися для педалі експресії в клавішних. Напис на роз'ємі (на панелі приладу) зазвичай містить відомості про тип оброблюваного сигналу. Зазвичай моно-джек (TS - скорочення від Tip-Sleeve - наконечник-рукав) використовується для підключення гітар, гітарного обладнання, синтезаторів, клавішних з несиметричними виходами. Штекер, призначений для обробки симетричних сигналів, часто називають роз'ємом TRS-типу. ТRS - це скорочення від Tip-Ring-Sleeve-наконечник кільце-рукав, яке описує схему контакту цього штекера. Також існує і його молодший брат: міні-джек 3.5 мм, який використовується в основному в портативних навушниках і, так як він менш надійний, майже не використовується в професійній техніці. Роз’єми TRS бажано підключати при вимкненому обладнанні, так як можливе коротке замикання і, як наслідок вихід техніки з ладу в окремих випадках.

Типове застосування: гітарне обладнання і процесори ефектів, синтезатори. Приклади підключення: гітара - комбо-підсилювач; гітара - гітарний процесор ефектів; гітарний ефект-процесор - DI-box; мікшер - процесор ефектів; синтезатор - мікшер / DI-box.

XLR-роз’єм

XLR

XLR – простий і надійний роз’єм, що використовується з 50-х років. XLR майже завжди переносить симетричний сигнал. Але якщо схемотехніка спроектована правильно, роз'єми XLR-типу будуть сприймати і несиметричні сигнали. Зазвичай ці роз'єми використовуються в мікрофонних кабелях, а також на входах і виходах професійних звукових пристроїв. Крім аналогових з’єднань роз’єм XLR також використовується для цифрових аудіо-сигналів формату AES/EBU і для сигналів DMX-512.

Типове застосування: мікрофони, обробка, PA-обладнання, світлові прилади. Приклади підключення: мікрофон - мікшерний пульт; мікшерний пульт - звуковий процесор; мікшер - підсилювач; мікшер - активна акустична система; світловий пульт - світловий прилад.

Роз’єм Speakon

Speakon

Speakon (скорочення від Speaker Connector) – роз’єм розроблений Neutrik для з’єднання підсилювачів з акустичними системами. Дуже практичний і незамінний роз’єм в професійній практиці. Має ряд практичних переваг перед іншими форматами роз’ємів, а саме: надійну поворотну фіксацію, герметичність гнізда, можливість підключення bi-amp (quad-amp в восьмиконтактному варіанті роз’єма), можливість підключення «на гарячу» (немає короткого замкнення під час підключення).

Типове застосування: підключення підсилювачів і акустичних систем. Приклади підключення: підсилювач - акустична система; гітарний підсилювач - кабінет.

MIDI-роз’єм

MIDI

MIDI-роз’єм служить для підключення музичних інструментів стандарту MIDI. Представляє собою роз’єм DIN 5/180° (такий же тип роз’ємів використовувався і в радянській аудіотехніці). При підключенні треба звертати особливу увагу, щоб не переплутати MIDI вхід і вихід, так як розміщуються вони поруч.

Застосування: підключення MIDI-інструментів. Приклади підключення: MIDI-клавіатура - синтезатор; MIDI-інтерфейс - звуковий модуль; футсвітч - процесор ефектів.

Перехідники

Іноді використовуються перехідники з різних типів роз'ємів на потрібний тип, однак їх надійність невисока, а громіздкість може не дозволити підключити сусідній роз'єм (якщо в цьому є потреба), а в окремих випадках може навіть привести до пошкодження гнізда. Тому рекомендується використовувати кабелі спеціальної конфігурації.

За матеріалами: Yamaha MG82CX/MG102C Owner's Manual

Переклад і адаптація: Тато-звук